צילום מקורי


מדריד

תחבורה משדה תעופה El Aeropuerto Adolfo Suárez Madrid-Barajas לכיוון העיר למלון.
שדה התעופה נמצא סמוך למדריד בעיר בראחס Barajas כ 20 דקות נסיעה למרכז מדריד, ניתן להגיע במטרו שכולל עצירה בתחנת ביניים ואז תחנה שקרובה למלון, לא מומלץ למי שנוסע פעם ראשונה לעיר.
עדיפות לקחת מונית ישירות מהשדה במחיר אחיד עד למלון בסביבות 20-30 אירו ,תלוי במספר הנוסעים במונית.

תחבורה
התמצאות בעיר מאוד פשוטה, ממולץ בעיר ללכת ממקום למקום במקרה שמתעייפים ניתן לקחת מטרו, אך מפספסים את האתרים ואת יופייה של העיר.

לנוסעים במטרו, יש לרכוש כרטיס נסיעה (כרטיס פלסטיק מגנטי בצבע אדום) שאותו רוכשים ומטעינים במכונה בכל אחת מהתחנות של המטרו, ניתן להשתמש בכרטיס אחד למספר אנשים.









Puerta del Sol
היא הכיכר המרכזית בעיר שמשם אפשר להתחיל את הסיור היומי.
בכיכר יש את El Corte Inglés מרכז מסחרי מאוד גדול שבקומה התחתונה יש סופרמארקט.
כמו כן, בתוך ה El Corte Inglés יש כניסה לתחנת המטרו Sol, דרכה אפשר להגיע לכל אחד מהאתרי הביקור הבאים.




יום הראשון
ממולץ לבקר באזור המזרחי של העיר להתחיל את הסיור מאזור פאורטה דל סול Puerta del Sol, במרכז הכיכר נמצא פסל של קרלוס ה-3 (רכוב על סוס) מי שהיה מלך ספרד (בין השנים 10/08/1759- 14/12/1788),
מוכר גם כ "ראש העיר הגדול של מדריד" ומי שאחראי לשינוי הגדול של מדריד.
מול הפסל נמצא בית הדואר החדש Real casa de correos ובגג המבנה נמצא שעון El reloj de la casa, (מוכר בספרד כאשר בערב שנה אזרחית החדשה - Las Campanadas ערוצי טלוויזיה שונים מצלמים אותו במהלך השידור).
סמוך לכניסה לבית הדואר על אחת הבלטות ברצפה מופיע אבן דרך של קילומטר אפס - Kilómetro cero מנקודה זו יוצאים רחובות ושדרות לכל הכיוונים. בכל אחד מהרחובות האלה,
מיספור הבתים מתחיל מהצד הקרוב יותר אל כיכר פוארטה דל סול, כך גם ביתר הרחובות במדריד.

תחילת המסלול:
לכיוון אזור ארמון המלך Palacio Real (פאלסיו ריאל), הליכה דרך רחוב מאיור - Mayor כאשר על הדרך עוברים בפלאסה מאיור Plaza Mayor (כיכר מאיור),
שהיא כיכר מאוד מפורסמת, מבנה הכיכר מרובע סגור עם כניסות שונות מרחובות צדדים, ניתן לזהות אותו כאשר הבניינים בצבע אדום בורדו עם גוון חום.
במרכז הכיכר נמצא פסלו של המלך פליפה ה-3 (מלך ספרד בשנים 1598-1621) שהוא רכוב על סוס (של הפסל האיטלקי חואן דה בולוניה).
ברחוב מאיור נמצא גם שוק סאן מיגל Mercado de San Miguel (מרקאדו דה סאן מיגל),שוק ססגוני עם סוגי אוכל, בעיקר מאכלי ים, השוק עצמו מקורה, שווה לבקר בו, מזכיר את שוק בוקרייה שנמצא בברצלונה.

בהמשך הרחוב עוברים ליד פלאסה דה לה ווייה Plaza de La Villa כיכר קטנה, בהיקף הכיכר ניצבים שלושה מבנים בעלי חשיבות היסטורית, שנבנו ונוספו לכיכר במאות שונות.

ממשיכים לצומת שמוביל לרחוב באיילן (Bailén) ששם ממקום פאלסיו ריאל Palacio Real (ארמון המלך), ניתן לבקר בארמון המלך ולערוך סיור התשלום מתבצע בכניסה לארמון.
בצד ימין של הארמון נמצאת פלאזה דה אוריינטה Plaza de Oriente (כיכר אוריינטה)כיכר ממש קטנה עם פסל של מלך ספרד פליפה ה-5.
בצידו השמאלי של הארמון נמצא גן קאמפו דל מורו Campo del Moro, הכניסה לגן דרך רחוב סגובייה Segovia שהוא ההמשך של רחוב מאיור או בהמשל של רחוב באיילן Calle de Bailén שניתן לבקר בגני סאבטיני Los jardines de Sabatini.
כאשר ממשיכים במעלה הרחוב ממולץ לעבור בפלאזה דה אספנייה Plaza de España (כיכר אספנייה).
בתוך הכיכר נמצא פסל של דוחן קיחוטה דל לה מנצ'ה עם סאנצ'ו פאנסה מספר של דון קיחוטה מאת מיגל דה סרוונטס כדאי לערוך סיור קצר בכיכר.
ממש צמוד לכיכר נמצא בהמשך של רחוב באיילן Calle de Bailén נמצא פארק גדול בשם רוסלדה דל אואסטה Rosaleda del parque del Oeste (פארק רוסלדה המערבית),
בתוך הפארק נמצא מקדש דבוד Templo de Debod הוא מקדש מצרי עתיק שהועתק למדריד, בירת ספרד.
המקדש נבנה במקור כ-15 קילומטרים דרומה מאסואן, בדרום מצרים. בתחילת המאה ה-2 לפנה"ס החל אדיקלאמאני, המלך של מרואה, בבניית חדר תפילה קטן המוקדש לאל אמון .
פארק של אואסטה Parque de Oeste ( הפארק המערבי)נמצא צמוד אליו שווה לבקר, צמוד לפארק יש תחנת מטרו (למי שמתעייף) מחזיר אותנו לכיכר סול או לתחנה שנמצאת בגראן וויה Gran Vía או בפלאזה קאייאו Plaza del Callao.


חנות הבגדים המפורסמת פרימארק Primark נמצאת ברחוב Gran Vía כ -240 מטרים מ Plaza del Callao, בערב מומלץ לטייל ברחוב גראן ווייה Gran Vía.

יום שני
מתחילים מכיכר סול לכיוון ועוברת דרך הפסל של הדב עם פרי המדרוניו El Oso y el Madroño (דב שמתפס על עץ המדרוניו), משם ממשיכים ברחוב אלקלה Calle de Alcalá המשך הרחוב של אלקלה מתמזג עם רחוב גראן ווייה, ניתן לעבור דרך רחוב סאן חרונימו במקביל לרחוב אלקלה.

מקום עצירה ראשון
כיכר סיבלס Plaza de Cibeles  - מזרקת סיבלס הממוקמת במרכז הכיכר, מציגה את סיבלס Cibeles (קיבלה), האלה האם בדת הפריגית, יושבת במרכבה הרתומה לשני אריות ששומרות עלייה משני הצדדים.
המזרקה נבנתה בימיו של המלך קרלוס השלישי במשך חמש שנים, מ-1777 עד 1782.
מול כיכר סיבלס נמצא בניין העירייה Palacio de Cibeles ארמון מלכותי בצבע לבן (בעבר הוא נקרא בשם Palacio de Comunicaciones היה מבנה של בית הדואר הראשי) .
בהמשך עוברים ברחוב פאסו דל פראדו Paseo del Prado שנמצא מוזיאן פראדו Museo del Prado עם ליד נמצא אנדרטת ה-2 בימי לזכר הקורבנות של מלחמת העצמאות וכיכר נפטון Plaza de Neptuno והגנים הבוטנים Los jardines botánicos.

מקום עצירה שני
בהמשך הרחוב עוברים לכיוון פארק דל רטירו, (מאוד מומלץ להיכנס לפארק). בתוך הפארק נמצא ארמון הקריסטל Palacio de Cristal(פאלסיו דה קריסטל) ואגם גדול עם פסל שאלפונסו ה-12.
בסיום הסיור עוברים ביציאה של רחוב אלקלה שממול נמצא שער אלקלה Puerta de Alcalá גדול ומשם תחנת מטרו צמודה.

צילום מקורי
Palacio de Cristal del Retiro - ארמון הקריסטל בגן רטירו
מקומות נוספים:

בית הנבחרים של ספרד - El congreso de los diputados, נמצא ברחוב פלאזה זה לוס קורטס Plaza de Los Cortes ההגעה אליו מרחוב Paseo del Prado,
בכניסה הראשית נציבים 2 פסלים של אריות, שכל אחת מהם פונה לכיוון אחר.
השער הכניסה הראשי של הקונגרס נפתח כאשר המלך מגיעה, חברי בית הנבחרים נכנסים דרך שער צדדי.

מוזיאןן ריינה סופיה - Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía
היה בית החולים הראשי של מדריד, שופץ ונפתח מחדש ב 1992.
בשעות הערב הכניסה חינם בין השעות 19:00-21:00, יש לבדוק מול אתר האינטרנט של המוזאיון, משתנה בהתאם לחגים מקומיים.

מוזיאון פראדו - El Museo del Prado
נמצא סמוך לרחוב Prado

שוק אל רסטרו - Mercado El Rastro
שוק פשפשים מאוד מפורסם פתוח בימי ראשון בבוקר בלבד בשעות 09:00-15:00, השוק הוא לא רק דברי יד שנייה.
הגעה לשוק- יש לרדת בתחנת Lavapiés, ומשם הליכה של כ-10 דקות עד השוק.
כמו כן ממולץ לבקר בשכונת לה לטינה.

סיורים בעקבות הקהילות היהודיות של ספרד ב 1492

כחלק מהביקור במדריד, אי אפשר לדלג על ביקור בעיר טולדו או בסגובייה ששם התגוררה הקהילה יהודית של ספרד עד לתקופת גירוש ספרד ב 1492.

צילון מקורי
אקוודוקט בסגוביה- El Acueducto de Segovia
צילום מקורי
Estación de tren de Toledo - תחנת הרכבת של טולדו


דרכי הגעה:

יש לקחת מטרו עד לתחנת Atocha Cercanías ומשם רכבת לאחת מהערים, לגביי רכישת כרטיסים דרך הקופות שנמצאות בתחנה.

ניתן לקחת סיור מודרך ומאורגן, שיוצא בבוקר מכיכר סול, עלות הטיול מופיע על גביי שלטים שנמצאים ליד האוטובוסים, ההרשמה לפי תנאי החברה המארגנת.

במדריד קיימים מספר אאוטלטים:
1. חטאפה Getafe  - נמצא בדרום מערב למדריד בעיר חטאפה, ממוקם בלב פארק העסקים נאסיקה - Nassica , משתרע על 20,500 מ"ר עם מעל 67 חנויות.
דרכי הגעה ל Getafe The Style Outlets - חטאפה.
2. לגאנס Leganés - נמצא בדרום מזרח למדריד בעיר לגאנס, נכון להיום מדובר ב Outlet הכי גדול בספרד, נפתח ב 2017 ומשתרע מעל 40 אלף מ"ר,דרכי הגעה ל Sambil Outlet - לגאנס.
3. סן סבסטיאן דה לוס רייס San Sebastián de los Reyes - בצפון מזרח שנמצאת בעיר או בשמו המלא San Sebastián de los Reyes The Style Outlets, ההגעה המומלצת ברכב/מונית, במטרו יש להחליף לרכבת ב צ'מרטין Chamartín ולקחת רכבת עד לאלקובנדס Alcobendas ומשם אוטובוס או מונית, לכן ממולץ מאוד להגיע עם מונית עד למרכז מסחרי או לשכור רכב, למפת הגעה ל San Sebastián de los Reyes The Style Outlets סאן סבסטיאן דלוס רייאס.
4. לאס רוסאס  Las Rozas -  נמצא בצפון מערב העיר, שמו המלא Las Rozas The Style Outlets, הוא ה Outlet הראשון שנפתח בספרד בשנת 1996, עם למעלה מ 35 חנויות של כל חברות ומותגי האופנה המובילות בעולם.
דרכי הגעה ל Las Rozas The Style Outlets.
5. Las Rozas Village - נמצא בעיר לאס רוסאס מצפון מערב למדריד, במנה הקניון פתוח ללא גג, מדובר ב Outlet של חנויות של מותגים יקרים.
דרכי הגעה ל Las Rozas Village - לאס רוסאס.

*קישור של דרכי ההגעה ברכב מכיכר סול - Puerta del Sol דרך אפליקציית MOOVIT.

אאוטלטים שבתוך העיר:


  • Outlet Exclusive - ממוקם ברחוב - La Plaza de la República del Ecuador 5, תוכלו למצוא שם את חנויות של מותגי האופנה הכי מובילים.
  • Salvador Bachiller Outlet - ממוקם ברחוב Gravina 11.
  • Daviddelfín - נמצא ברחוב San Gregorio 1.
  • Dayton Outlet -  נמצא ברחוב Alberto Alcocer 47, עם שלל מותגי האופנה המובחרים.
  • Il Griffone - נמצא ברחוב Lagasca 62, מציע מבחר מוצרים של מותגים בחצי המחיר.
  • Factorysposa -  נמצא ברחוב Laguna 74 שבשכונת Carabanchel קארבנצ'ל, ניתן למצוא בעיקר שמלות כלה.
  • Outletmoto - נמצא ברחוב Mota del Cuervo 18, מרכז מסחרי גדול ומקיף של חובבי אופנועים.


    La Casa de Papel
    לאחרונה מדריד התפרסמה בעקבות הסדרה "בית הנייר" La Casa de Papel.
    בקצרה על הסדרה: חבורת שודדים שפולשים לבית המטבעה הלאומי La Fábrica Nacional de Moneda y Timbre, במטרה לגנוב כסף שהם מפעילים את מכונות הדפסת השטרות תוך כדי שהם מחזקים בבני ערובה, הסדרה זכתה להצלחה עולמית ולאף לזכייה בפרס הגרמי כשחברת NetFlix רוכשת את הזכויות מחברת Atresmedia הספרדית.

    בית המטבעה שבו צולמה הסדרה שייך ל  El Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC) או בעברית המועצה העליונה למחקר מדעי.
    נמצא ברחוב  Calle) Serrano) (אין כניסה למבקרים) ליד הגן הבוטני.

    למי רוצה להגיע לבית המטבעה La Fábrica Nacional de Moneda y Timbre נמצא בצד המזרחי של העיר צמוד להיכל הספורט WiZnik מגרשם הביתי של ריאל מדריד ואסטודיאנטס בכדורסל.
    בית המטבעה סגור למבקרים אך ניתן לערוך סיור חינמי במוזיאון  (Museo Casa de La Moneda),
    יש להצטייד בדרכון לצורך רישום מבקרים.

    דרכי הגעה:

    במטרו יש לרדת בתחנת GOYA קו 2 (אדום) וללכת כ 600 מטרים עד לרחוב Calle de Jorge Juan.
    או לרדת בתחנת המטרו O'Donnell קו 6 (אפור), צמוד לכניסה למוזיאון ברחוב O'Donnell.